Usein kysyttyä – Säästötili

Onko sinulla kysyttävää?

Olemme keränneet tälle sivulle vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Säästötili

Avaa tili

Kuka voi avata säästötilin Instabankissa?
  • Tilin avaamisen ehtona Instabankissa on, että asiakas on täyttänyt 18 vuotta ja hän omistaa sähköiset asiointitunnukset. Instabankin säästötili on henkilökohtainen, eikä tiliä voi sen vuoksi avata toiselle henkilölle, kuten lapselle.
Kuinka avaan säästötilin?
  • Tilin avataksesi sinun tulee käydä läpi vain muutama helppo vaihe:
    • Täytä hakulomake
    • Saat sähköpostiisi vahvistuksen ja linkin sähköistä allekirjoitusta varten
    • Allekirjoita sopimus pankkitunnuksillasi. Aloita säästäminen

Korko

Millaisen koron saan säästöilleni?
  • Säästötilisi korko on 0,8% ensimmäisestä eurosta 100 000 euroon asti.
Kuinka korkotuloni lasketaan?
  • Teemme korkojen pääomituksen eli korkojen hyvityksen vuosittain aina 31. joulukuuta. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden aikana kerryttämäsi korkotulo siirretään tilillesi 1. tammikuuta. Tieto juoksevista pääomittamattomista koroista päivittyy nettipankkiisi päivittäin.

Miten säästötilin korkotuottoa verotetaan?
  • Korkotuotto on pääomatuloa, josta maksetaan veroa Suomessa. Säästötiliasiakkaan on itse ilmoitettava saatu korkotuotto veroviranomaisille maalis-huhtikuussa tulevalla veroilmoituksella. Tarkempia lisätietoja korkotulon verotuksesta löydät Verohallinnon verkkosivuilta www.vero.fi

Edut

Miksi Instabankin säästötilin avaaminen kannattaa?
  • Ei määräaikaa talletuksille
  • Ei nostorajoituksia
  • Ei maksuja nostoista tai tilisiirroista
  • Ei minimirajaa talletuksen summalle
  • Instabank kuuluu Norjan talletussuojan piiriin ja saat talletuksillesi suojan 100 000 euroon asti.

Rahansiirrot

Kuinka teen talletuksia säästötililleni?
  • Kun teet säästötilillesi tilisiirron, on tärkeää, että käytät pankkimme tilinumeroa ja henkilökohtaista viitenumeroasi.
Miksi on tärkeää käyttää viitenumeroa?
  • Saat käyttöösi henkilökohtaisen viitenumeron, joka on yhteydessä Instabankin säästötiliisi. Löydät viitenumerosi omilta sivuiltasi nettipankissa.
Mitä tapahtuu jos unohdan lisätä viitenumeron säästötilille tekemääni tilisiirtoon?
  • Mikäli unohdat kirjoittaa viitenumeron kun teet tilisiirron säästötilillesi, päätyy maksu erityiselle selvityslistalle pankissamme – tarkistamme selvityslistan päivittäin.
  • Selvitämme kyseisen tilisiirron lähettäjän ja otamme sinuun yhteyttä maksun oikaisemiseksi.
Kuinka kauan kestää, että toisesta pankista maksamani suoritus näkyy säästötililläni?
  • Tilisiirron tehtyäsi maksamasi rahasumma kirjautuu yleensä lyhyen ajan sisällä säästötilillesi Instabankissa. Talletus näkyy tavallisesti tililläsi jo kello 16.30 aikaan saman päivän sisällä – riippuen siitä, teetkö maksun lähettävässä pankissa ennen kyseisen pankin päivittäistä maksuajoa.

  • Mikäli teet tilisiirron lähettävän pankin päivittäisen maksuajon jälkeen, näkyy rahasumma säästötililläsi Instabankissa seuraavana
    työpäivänä kello 6.30 mennessä.

  • Mikäli et tiedä lähettävän pankin maksuajojen määräaikoja, kannattaa sinun tiedustella asiaa suoraan kyseisestä pankista.

Laskujen maksu

Voinko maksaa laskuja säästötililtäni?
  • Voit maksaa laskuja tililtäsi suoraan nettipankissamme. Kirjaudu nettipankkiin oikean yläreunan “Kirjaudu”-näppäimen kautta. Nettipankissa ollessasi valitset päävalikosta kohdan “Maksut”.

  • Ota kuitenkin huomioon, ettei säästötiliä ole tarkoitettu pääasialliseksi maksutiliksi – muun muassa sen vuoksi, ettei tilille voi tallentaa maksuja joiden eräpäivä on vasta tulevaisuudessa. Tililtä ei myöskään voi maksaa useita laskuja samanaikaisesti.

Pankin talletussuoja

Kuuluuko Instabank talletussuojan piiriin?
  • Instabank kuuluu Norjan talletussuojan piiriin. Saat talletuksillesi suojan 100 000 euroon asti.

Onko sinulla kysyttävää? Kysy meiltä!

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.